Een tweemassavliegwiel is een vliegwiel, dat uit twee gedeelten bestaat, die door veren met elkaar zijn verbonden.
Wat doet het?
Een gewoon vliegwiel bestaat uit één brok staal. Het zorgt ervoor, dat de krukas tussen de opeenvolgende arbeidsslagen in zoveel mogelijk dezelfde omwentelingssnelheid handhaaft. De wens naar meer rijcomfort en minder rijgeluiden leidde tot de uitvinding van het tweemassavliegwiel. Dit absorbeert de optredende motortrillingen zo dicht mogelijk bij de bron (de motor) en scheidt deze zo van de aandrijflijn en de rest van de auto. De primaire massa (het primaire vliegwiel met de starterkrans) zit vast aan de krukas. Het bevat een holle ruimte, waarin de secundaire massa zich bevindt. Dit lichtere vliegwiel zit vast aan de aandrijfas. Beide massa’s zijn onderling verbonden door in glijschalen rondlopende veren (boogveren). Daardoor kan de koppelingsplaat zonder torsiedemping
Eventuele defecten.
Een tweemassavliegwiel verhoogt het rijcomfort en vermindert motorgeluiden. Bij een defect gaat het op die twee punten mis, omdat het tweemassavliegwiel dan geen motortrillingen meer dempt. Deze worden dan doorgegeven aan de rest van de auto inclusief de inzittenden. Zo’n defect is dus duidelijk voelbaar.
Wilt u meer informatie over de werking van een tweemassavliegwiel?
Laat het ons weten, wij helpen u graag!