Wanneer uw auto lange tijd weinig tot niets heeft gereden……zorgt E10 benzine dan voor problemen? Nadat wij, tijdens de corona periode, regelmatig deze vraag kregen, leggen wij het u graag uit.
Sinds oktober 2019 wordt in plaats van E5 → E10 benzine verkocht. Deze ‘nieuwe’ E10 benzine bestaat voor ruim 10% uit bio-ethanol. Dit is een alcohol die wordt gemaakt van natuurproducten zoals mais, riet- en bietensuiker.
Door benzine te vermengen met bio-ethanol komt er bij de ontbranding van de benzine tot 2 procent minder CO2 vrij.
Alleen bio-ethanol is hygroscopisch –eigenschap om vocht op te nemen uit de omgeving- en om die reden kan er vocht in de tank komen wat voor behoorlijke problemen kan zorgen op de langere termijn. Zoals….wanneer er lange tijd niet gereden wordt met een auto. Het vocht zakt onderin de tank en er kan oxidatie optreden. Maar er kan zich ook nog een ander probleem voor doen…
Wanneer er weer korte stukjes gereden wordt met de auto en er veel vocht bezonken is in de tank, kan dat vocht –via een verneveld mengsel van water en alcohol- samen met de waterdamp die vrijkomt bij de verbranding van benzine via de injectoren in de cilinder terechtkomen.
Bij een koude motor condenseert dit op de koude cilinderwand. Dit vocht loopt langs de cilinderwand naar beneden het carter in en wordt daar door additieven in de motorolie ingekapseld.
Vooral bij auto’s die bijvoorbeeld een half jaar stil staan met E10 in de tank kan dit voorkomen. Er kunnen zich dan b.v. startproblemen voordoen. Als de motor toch loopt zonder dat deze langer warm wordt gereden, dan kan er sludgevorming –mengsel van olie/water- optreden in de olie en kan dit neerslaan op bijvoorbeeld het kleppendeksel wat vervolgens weer storingen veroorzaakt.
Kunnen we deze E10 problemen voorkomen?
Wie nu nog maar 1x in de week of twee weken met de auto rijdt, hoeft zich niet direct zorgen te maken.
Voorwaarde is wel, dat dit een lange rit moet zijn waar de motor goed warm wordt gereden. Hierdoor verdampt het water uit de olie en neemt de sludgevorming weer af.
Daarnaast is een jaarlijkse onderhoudsbeurt –waarbij de olie wordt ververst- van belang en adviseren wij om additieven van BG toe te voegen aan de motorolie.
Staat uw auto echt voor een langere tijd stil, dan is het advies altijd al geweest om de auto met E5 in de tank weg te zetten. Lange stilstand is nog nooit goed geweest voor een auto.
Als laatste willen wij u de tip meegeven dat het verstandig is om goed op te letten bij het sluiten van de tankdop. Door een slecht afgesloten tank kan er nog eerder vocht bij de brandstof komen……met zoals u hierboven gelezen heeft, alle gevolgen van dien.
Welke additieven gebruiken wij om E10 problemen te voorkomen:
-Ethanol Corrosion Preventer® van BG houdt het gehele brandstofsysteem schoon en vrij van problemen, veroorzaakt door ethanol houdende benzine. Het additief beschermt tegen vocht, en voorkomt brandstofoxidatie en vorming van aanslag. Ook voorkomt het corrosie en zorgt voor langdurige opslag stabiliteit.
-De Fuel System Drier van BG absorbeert veilig en effectief vocht, veroorzaakt door condensatie in de brandstoftank, en houdt dit in suspensie met de brandstof totdat dit verbrand kan worden in de motor.
Wilt u problemen na lang stilstaan van uw auto voorkomen?
Maak dan eenvoudig een online afspraak in onze werkplaats.
Heeft u een vraag over bijvoorbeeld de BG additieven die wij gebruiken?
Laat het ons weten, wij helpen u graag!